Activeer Dieper Leren: De Magie van Teken je Les!
Maak elk lesuur onvergetelijk door eenvoudige, effectieve tekeningen.
Hallo Noorderpoorter,
Wil jij leren hoe je met behulp van eenvoudige tekeningen een visuele instructie kunt geven? Hoe je een uitleg visueel kunt ondersteunen?
Of hoe je aan het einde van een les samen met leerlingen visuele notities maakt waarmee ze de les veel beter onthouden? Maak dan nu kennis met ‘Teken je Les’: een stap voor stap methode waarmee jij snel en laagdrempelig visuele ondersteuning kunt toevoegen aan een les.
We kunnen al tekenen voor we kunnen lezen en schrijven. We begrijpen plaatjes veel eerder dan woorden. Visueel leren is belangrijk voor ons begrip. Ook op het moment dat plaatjes uit onze studieboeken verdwijnen, blijven we op zoek naar beelden: Hoe moet ik dit voor me zien? Hoe ziet dit er in praktijk uit? Welk voorbeeld spreekt tot de verbeelding? Ons cognitieve geheugen verlangt naar plaatjes. Dit geldt ook voor onze leerlingen.
“Veel van onze leerlingen spreken Nederlands als Tweede Taal. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee”
Marjolein Silvania-Klunder (PO)
“De doelgroep die ik mijn klas heb houdt over het algemeen niet van lezen en ik hoopte dat ik ze met plaatjes beter kon bereiken. Ik heb eerst zelf geoefend. Daarna ben ik gestart met mijn mentorklas, waar ik kleine opdrachtjes ondersteunde met tekeningen. Toen die in goede aarde vielen, ben ik door gegaan”.
Patricia Koeman-Knijff (VMBO)
Ontdek de voordelen van visuele ondersteuning in je lessen
In een wereld waar de aandachtsspanne van leerlingen steeds korter wordt, is het cruciaal om lesmethoden te vinden die niet alleen informatief zijn, maar ook boeiend. Met “Teken je Les” geef je een nieuwe dimensie aan je onderwijsaanpak, waardoor elke les niet alleen leerzaam, maar ook onvergetelijk wordt.
Visuele instructies maken gebruik van ons natuurlijke vermogen om beelden sneller te verwerken dan tekst. Studies tonen aan dat mensen 65% van de informatie die via beelden wordt aangeboden, zelfs drie dagen later nog herinneren, vergeleken met slechts 10% van de informatie die via gehoor wordt ontvangen.
Teken je Les gebruikt dit visuele voordeel:
- Versterking van de betrokkenheid:Levendige tekeningen vangen de aandacht van de leerlingen en houden deze vast, waardoor de betrokkenheid tijdens de les toeneemt.
- Verbetering van het begrip: Complexe onderwerpen kunnen worden opgedeeld in eenvoudige, begrijpelijke visuele segmenten die de kernpunten benadrukken en vereenvoudigen.
- Stimulering van het geheugen: Visuele ankers helpen leerlingen om informatie sneller op te slaan en langer te behouden, wat essentieel is voor het leerproces.
- Ondersteuning van diverse leerstijlen: Door zowel verbale als visuele leerwegen te integreren, bereik je een breder spectrum aan leerlingen, inclusief diegenen die visueel sterker zijn.
Teken je Les maakt gebruik van een eenvoudige, maar effectieve methode.
Onze methode is ontworpen om jou -ongeacht je artistieke vaardigheden- te leren om effectieve en impactvolle visuele ondersteuning te bieden. Via onze interactieve online modules leer je hoe je:
-
Basisiconen en symbolen kunt tekenen die de basis vormen van je visuele toolkit.
-
Complexe informatie kunt vertalen naar heldere, beknopte visuele verhalen.
-
Je lessen kunt plannen met visuele ondersteuning die aansluit bij je leerdoelen en de behoeften van je studenten.
Elke stap in onze cursus wordt geïllustreerd met praktische voorbeelden en oefeningen, zodat je met vertrouwen kunt groeien in je nieuwe vaardigheid.
Met Teken je Les ben je niet alleen een leraar; je wordt een visuele storyteller die diepgaande leerervaringen creëert.
Leerlingen helpen om te leren is een uitdaging
Je hebt gekozen voor een uitdagend vak. Dagelijks sta je in de in de arena. Of je nu slecht geslapen hebt of niet, of je lekker in je vel zit of niet. Iedere morgen moet de knop om. Je staat voor een groep, maar óók voor individuen met een individuele leerweg, individuele vragen en uitdagingen. Je antenne staat altijd aan, scannend wat er speelt. Je bent aan het instrueren, differentiëren, signaleren, monitoren en stopt al je energie in je les.
Laten we eerlijk zijn: het is niet eenvoudig. De concentratieboog is kort, het is lastig om de aandacht vast te houden. Zeker wanneer je een nieuw, abstract concept probeert over te brengen.
De Krachtige Voordelen van Teken je Les
Elke leraar streeft ernaar om effectief onderwijs te bieden dat leerlingen niet alleen helpt bij het leren, maar hen ook motiveert en inspireert. Met Teken je Les kun je deze doelen bereiken door gebruik te maken van bewezen psychologische principes en efficiënte onderwijstechnieken.
Dit zijn de kernvoordelen die onze methode biedt:
- Verbetering van leerlingenbegrip: Door het gebruik van dual coding (de combinatie van verbale en visuele informatie) en het picture superiority effect (het fenomeen dat mensen beelden beter onthouden dan woorden alleen), maakt Teken je Les complexe onderwerpen toegankelijker en begrijpelijker.
- Dieper begrip: Visuele representaties helpen leerlingen om abstracte concepten te concretiseren, waardoor hun begrip wordt verdiept.
- Langdurige retentie: Beelden worden effectiever onthouden dan enkel tekst, wat essentieel is voor lange termijn leren.
“Ik wil meer tot de verbeelding spreken in mijn lessen, zodat mijn leerlingen geboeid blijven en de stof makkelijker wordt opgenomen”
Stel je voor...
Dat jouw leerlingen geboeid naar je blijven kijken en luisteren
Dat jouw leerlingen veel beter onthouden wat je vertelt
Dat jouw lessen voor leerlingen helder en overzichtelijk zijn
Dat je met een paar lijnen veel duidelijker kunt maken wat je bedoelt
Zou je dat willen?
Een visuele taal introduceren in de klas
Er is inmiddels heel wat onderzoek bekend over het effect van leren en onthouden door middel van plaatjes. De resultaten zijn verbluffend. Dit wil je zeker in je eigen klas ervaren en uitproberen. Het actief verwerken van mentale beelden en afbeeldingen tijdens het leren zorgt ervoor dat leerlingen kennis beter kunnen overdenken, verdiepen en onthouden. Dit draagt bij aan dieper leren. Het gecombineerd leren door middel van woorden en beelden zorgt er ook voor dat leerlingen de geleerde kennis later gemakkelijker kunnen reproduceren. Lees het boek ‘Teken je les’ voor meer onderbouwing.
Wanneer kun je gebruik maken van tekeningen?
Tijdens een instructie
Ter ondersteuning van een inhoudelijke les
Om kennis te activeren en te toetsen
In interactieve en coöperatieve leer strategieën
In een portfoliogesprek, of om een portfolio vorm te geven
In huiswerkopdrachten
In een gesprek met leerling en ouders/ verzorgers
In het schoolteam om een visie of plan uit te denken
Door als leraar gebruik te maken van tekeningen zorg je ervoor dat de verbeeldingskracht wordt geprikkeld. Als leerlingen ook zelf aan het tekenen worden gezet om de leerstof op een diepere manier te verwerken, worden de lessen minder passief. Zeker in deze tijd, waarin de wereld sneller verandert dan ooit, video’s op internet bijna nooit langer duren dan twee minuten en er steeds minder gelezen wordt is het belangrijk om luisteren, lezen en leren boeiend te houden.
Overigens kun je gerust zijn: het tekenen vervangt niet je huidige aanpak, het ondersteunt slechts. Het kan worden ingezet ongeacht de methoden die je gebruikt.
Online cursus Teken je Les
Teken je les is het online programma bij het gelijknamige boek.
In 15 videolessen leer je -vanuit je luie stoel, vanaf de bank, of iedere andere plek die jij fijn vindt- om functioneel te tekenen. Op een makkelijke, moeiteloze manier. Binnen no time kun jij je tekeningen in de klas inzetten om je instructie te verduidelijken, te laten zien wat je bedoelt, interactie te vergroten en werkvormen te maken. Deze manier van begrijpend tekenen kost je weinig tijd en is geschikt om in te zetten met leerlingen in alle leeftijden.
Deze collega's gingen je voor:
Het programma
Het online programma Teken je Les kun je in je eigen tempo volgen. Eenmaal toegang, kun je direct bij alle lessen. Je kunt er net zo lang gebruik van maken als je wilt. Het programma bestaat uit 15 lessen:
Les 1 - Introductie en warming up
Les 2 - Geschiedenis visuele taal
Les 3 - Beeldenbrein
Les 4 - Tekenen met basisvormen
Les 5 - Visuele basis: vormen combineren
Les 6 - Tekenen met schaduw en kleur
Les 7 - Beeldenbibliotheek aanleggen
Les 8 - Mensfiguren basis
Les 9 - Mensfiguren rollen en archetypes
Les 10 - Complexere begrippen vertalen naar beeld
Les 11 - Een visuele instructie geven
Les 12 - Voorkennis ophalen met een visuele structuur
Les 13 - Een uitleg opbouwen met tekeningen
Les 14 - Een proces of tijdlijn visualiseren
Les 15 - Een ontwikkelpad of routekaart
Aanmelden
Dankzij de unieke samenwerking tussen Huis van Verbeelding en Noorderpoort academie, kost deelname jou niets. We vragen alleen je inzet! De factuur wordt voldaan door Noorderpoort Academie, als investering in jouw ontwikkeling.
15 modules met videolessen
Digitale werkbladen
Oefeningen
Oefenbibliotheek met iconen
Ja, maar... Ik kan écht niet tekenen!
Zelfs wanneer je dagelijks bezig bent met het motiveren en stimuleren van leerlingen om nieuwe -lastige- dingen te proberen en leren, betekent dat niet dat je het zelf gemakkelijk vindt om nieuwe dingen te leren. We hebben allemaal onze overtuigingen. En wellicht is ‘ik kan echt niet tekenen’ de jouwe.
Laat het boek en dit online programma een uitnodiging zijn om een rolmodel te zijn voor leerlingen: begin met iets wat je lastig vindt, omarm de uitdagingen die je onderweg tegenkomt en luister naar de kritische stemmetjes in je hoofd alsof het cheerleaders zijn: bij iedere lijn is er een kans om hem met meer lef te zetten, om te leren en te groeien. Wellicht vertel je het je leerlingen iedere dag, maar nu vertel ik het jou: veel oefenen verslaat talent, als talent niet veel oefent.
Inmiddels heb ik duizenden mensen aan het tekenen gekregen. Mensen die sinds hun kindertijd geen stift meer hadden aangeraakt, mensen die niet verder kwamen dan het tekenen van een bloem of zonnetje. Mijn methode is zeer eenvoudig. Zo eenvoudig dat ik ervan overtuigd ben dat ik iedereen kan leren tekenen. Een soort Bob Ross, maar dan nog veel simpeler.
Ja, maar… we hebben al zo weinig tijd. Kost tekenen niet veel extra tijd?
Terecht dat je je zorgen maakt over tijd. Er wordt al zoveel van je verwacht. Klassenmanagement, aangepaste leerlijnen, differentiatie, werken met digitale middelen en nu ook nog tekenen.
Daarom is de methode van Teken je Les erop gericht dat je met minimale moeite leert tekenen. Enkele strepen zijn voldoende om je lessen visueel te ondersteunen. Mooi tekenen is niet belangrijk voor het doel wat we voor ogen hebben. Dat scheelt veel tijd en gedoe. Het zal steeds minder tijd en moeite kosten naarmate je vaker hebt getekend in de klas.
Bovendien creëer je een cultuur waarin de leerlingen óók op een snelle en eenvoudige manier kunnen tekenen. Daar waar jij in het begin het gebruik van visuele taal zult aanzwengelen, kun je steeds meer samenwerken met leerlingen. Zij kunnen ook prima zelf een samenvatting tekenen, meehelpen aan visuele ankers in de klas of een superschema uit de kast pakken om een visuele analyse te maken.